30 september 2006

Smalltalk in Rotterdam

Rotterdam is a city I kind of avoided visiting when Sakura was here the last week. Not because I don't like it, I actually always feel very comfortable there as the people seem to be more easygoing than in Amsterdam, but it is just a big city that I don't know very well and that does not have the well-known touristspots like our capital. Yesterday evening however, Iris and I dressed up for a night of what was supposed to be doing what we like to do a lot, dancing, in Rotterdam.

The evening turned out a little different than we planned it as the crowd waiting to get into the Thalia Lounge wasn't really the crowd we wanted to dance with. We decided to sell our tickets to the guys behind us and went to de Beurs. There the crowd wasn't much better, but still we had a few drinks. It was getting late, but on the way home we decided to step inside de Witte Aap (?!) where we spent another two hours talking to some fairly interesting people.

The thing I really wanted to jot down here was the content of a talk that I had with a guy in De Beurs. After discussing several clubs in Rotterdam he said that some places are a lot more friendly than others and this is because of the average education level of the guests. His thesis was that the higher the level the less open and friendly to strangers people tend to be. So for example in De Beurs where a lot of university students go, people do not easily talk to strangers (except when they are hitting on them), in his opinion because the higher the educational level, the bigger the ego... :)

I was sort of surprised by his remarks especially because I have experienced the same thing a few times myself. I mostly measure friendliness in clubs by the way women act towards each other in toilets for example. Some time ago I was at a party in Leiden's City Hall and I was completely surprised by the friendly remarks I got from the other girls in the toilet. Why was I so surprised? Well, probably because this doesn't happen that often in the student places I normally go to.

Did this guy and I discover a Law of Friendliness in Clubs or are we just talking nonsense?! Any other opinions on this?

Anyways, Rotterdam was fun, I should go there more often! Also because they put girls in traffic lights there ;)

10 opmerkingen:

ruud zei

Ik moet bekennen dat ik bij Brabant Party door meeste onbekenden aangesproken ben... niet echt een publiek van academisch niveau. Ik zal er eens op gaan letten. Leuk stuk!

Fieneke zei

Ik denk dat je best gelijk kunt hebben. Ga zelf de laatste tijd iets te weinig uit om je hypothese te testen, maar ik heb wel het idee dat hoger opgeleide mensen sneller bij hun eigen groepje blijven zitten. Of, hoe zeg je dat, ik was weer een boek van Kader Abdolah aan het lezen en daar vertelde hij over een (denk volks-) café waar hij binnenstapte en gewoon bij iemand aanschoof aan tafel en iedereen praatte met elkaar. Ik word maar zelden aangesproken wanneer ik in een café zit, gewoon voor een leuke conversatie. Het gebeurt wel, maar dan eerder door de echte Leidenaren dan door (ex-)studenten.

Enne, je had Takura natuurlijk mee moeten nemen op de Euromast. Rotterdam heeft een mooie skyline, leuk contrast met het oude Amsterdam.

cheruchan zei

@Ruud Brabant Party?! Ik weet nog wel van Impuls in Den Bosch JAaaaren geleden dat mensen daar ook heel vriendelijk tegen elkaar waren.. maar dat was misschien onder de invloed van allerlei middelen.. ow en alcohol natuurlijk! Dat laatste werkt voor hogeropgeleiden ook altijd goed trouwens :)

@Fieneke Echte Leidenaren praten inderdaad meer.. Misschien moeten ze daarom studenten ook niet omdat ze (wij?!) niet gezellig babbelen en dus misschien wel op hun neer lijken te kijken.

Ik had het er gisteren ook nog even over met een vriendinnetje en een andere factor is wellicht het snob-gehalte. Hier in Amsterdam merk ik soms ook wel dat ook hogeropgeleiden lief voor elkaar zijn, maar dat zijn misschien vaak dan hippie-afstammelingen ofzo.. haha

martin zei

Volgens mij is dit een echt Nederlands probleem. In het buitenland komt dit bij mij tenminste veel minder voor... Ik vraag me trouwens ook altijd af, waarom het altijd zo stil is in de trein. Al die onbekenden bij elkaar, best wel interessant om eens met degene tegenover je te praten, maar doorbreek die barriere maar eens...

Maxim zei

Grappig, hier in het Noorden kan het soms precies tegenovergesteld zijn. Niet dat bezoekers studentenkroegen extreem vriendelijk zijn t.o.v. vreemden (al is de sfeer uiterst vriendelijk in De Tap in Groningen om 5u 's ochtends, echt waar), maar als je in mijn hometown Hoogeveen als onbekende (en vooral overdressed) een kroeg binnenstapt, krijg je meestal iets te horen varierend van "most joe dan?" tot "most joe een klap veur joen bek?". Aan retorische vermogens geen gebrek hier, aan beleefdheid wel doorgaans. Maar ja, dat is dan Hoogeveen....

Freek zei

Hmm.. ik zie kroegen in Arnhem, Nijmegen en Enschede 3 x per week en ik durf wel te stellen dat het gemiddelde academisch niveau daar lager ligt dan de mensen die ik op de UT tegen kom.. Of de mensen daar makkelijk contact maken..? Tja, tis moeilijk te bepalen als je aan het werk bent, verzoekjes krijg je toch wel, maar de manier van contact naar me toe is absoluut wel een stuk relaxter em opener dan bij een avondje vol studenten.. vind 't een interessante stelling en ik sta er ook wel achter, daar wel bij zeggend dat wij academici daar maar 's hard wat aan moeten gaan doen! :)

cheruchan zei

@Martin - Praten in de trein tsja.. Ik probeer er een gewoonte van te maken om als ik bij iemand ga zitten in een 4- of 2-zits gedag te zeggen. Het verbaasde gezicht dat je dan meestal te zien krijgt is super! Maar ik moet ook bekennen dat ik de ene keer meer zin heb om te praten dan de andere keer. Maar het kan zeker zeer interessant zijn!

@ Maxim - Ik kom nooit zo vaak daar boven.. kan me herinneren dat ik wel een keer met m'n huis zeer goed ontvangen ben in een kroeg op het Drentse platteland..

@ Freek - Freek! Leuk :) Als DJ ben je natuurlijk de baas in de kroeg, jij bepaalt de sfeer haha!! Kan je een soort van verplicht 'nu met een vreemde praten' nummer instellen ofzo ;)

martin zei

hmmm misschien moet ik dat ook eens uitproberen...

Frank zei

Hmm toch vreemd dat die fairly interesting people in de Witte aap toch redelijk hoog opgeleid waren, maar desondanks ben ik het toch met je eens :-) Probeer de volgende keer de Tiki Bar eens!
Gr Frank uit de witte aap!

cheruchan zei

frank! hoe kom JIJ hier nou weer terecht?

Ik wist toen ik "fairly interesting" neertypte dat ik niet alle mensen in de witte aap recht deed, ik hoop dat je niet te erg gekwetst bent ;) Het gesprek met jou was zeker behoorlijk (?)interessant!!