21 januari 2007

Zondag

Het waaide hard vannacht
Alweer
Wind ontregelt
Dingen van hun plek
De wind stroomt over het land
Het land stroomt minder soepel
Owjee

Vanuit de Directiekamer
Kijk ik op een kruispunt
Met een Albert Heijn
Vandaag ligt er een fiets
Half op straat
Geblazen door de wind
Auto's zoeven langs

Die fiets moet weg
Denk ik
En ik kijk
Vanuit het raam van de directiekamer
Vrouw met tassen misschien?
Haar fiets naast die fiets
Maar nee

En die meneer?
Of dat stel?
Of die mevrouw?
Die zwerver dan?
Ik vraag me af wat ze denken
"Niet van mij"?
"Stomme eigenaar"?
"Wie ben ik om"?
Of zien ze het niet?

Er stopt een auto
Midden op het kruispunt
Vlak voor de fiets
Een man stapt uit
"Hè", denk ik
"Pakt hij de fiets?"
"Klootzak!"
De auto achter hem
In z'n achteruit
Heel snel
Ruzie, op straat.

De fiets
Ligt er
Nog steeds

Een oude kale man
Komt aan
Over de weg
Pakt de fiets
Hij zet 'm
In het rek
En loopt de Albert Heijn in.

1 opmerking:

TinaE zei

Wat een fijne oude kale man :-)