18 september 2007

Straatbeeld I

Ik loop graag door steden. De metro is handig, maar er is zo weinig te zien. Behalve mensen dan. Vandaag was het koeler, stukken koeler. En toen ik na een etentje (tofu cheesecake, yeah!) en koffie in een veel te mooie tent in Omotesando met Eriko en Sakura, door de koele nacht naar het station van Harajuku liep, besloot ik te voet naar huis te gaan. Gewapend met mijn Tokyo City Atlas gaat dat meestal goed. Als ik loop gaan de gedachten stromen. Toch merkte ik onderstaande zaken op en nam ik er foto's van.
















Dit is Audrey Hepburn, en ditmaal wordt haar aansprekende verschijning gebruikt door een Japanse HR firma, Pasona. De slogan die er naast staat is 愛するために働くofwel 'werken om lief te hebben'. Ik las dit en dacht, dit meen je niet. Liefhebben heeft toch niets met werken te maken. Maar toch. Toen ik net even de website van Pasona bekeek zag ik een uitleg die toch wel aardig is. Ze schrijven dat Hepburn gedurende haar loopbaan als actrice veel liefde en gevoel uitstraalde en dat ze later in haar leven als ambassadrice voor Unicef veel mensen geholpen heeft. De boodschap 'werken om lief te hebben' doelt op het liefhebben van mensen, je familie, jezelf, je vrijheid en, van je werk. Pasona wil werk zoeken voor mensen, en dan natuurlijk in deze voornamelijk voor vrouwen, die op deze manier in het leven staan. Tsja...













En dit is iets heel anders. Wat later op de avond verandert Tokyo op veel plekken in een strak gecontroleerde bouwput. Deze pop kondigt een gat van twee vierkante meter met zes mannetjes eromheen aan. Scheelt toch weer een arbeidskracht!

P.S. De baas van Pasona blijkt een heuse rebel: http://www.japantoday.com/jp/executive/121

1 opmerking:

Martin zei

En bevalt het een beetje? Leuk om te lezen in ieder geval!