17 september 2007

Tegenstrijdig Japan

Ik ben er weer. Terug in Tokyo. Wetend wat ik achter laat.


































Aldus de borrel in de Burcht op dinsdag, na veel wijn. En na het afscheid van lieve vrienden. In een vliegtuig stappen na veel wijn was me aangeraden, en het ging goed. Tot Ueno. Toen nam ik een taxi en zag Tokyo weer bovengronds. Door Yanaka, naar Haramachi. Uiteindelijk is mijn Japans altijd het beste als ik in vermoeide toestand tegen taxichauffeurs praat. Goede start dus.
De jet-lag was pittig. Na het reorganiseren van de kamer van oma die inmiddels van Kayako is en die ik mag lenen omdat zij in Canada meer Engels leert, slaap. Veel slaap. Toen ik bijna genoeg geslapen had, terug naar Yanaka. Rondwandelen met Eriko, fijn! De meneer van de udon was een echte Slingerman. Yanaka is volgens hem zo prettig omdat mensen elkaar nog groeten en een praatje maken, dat gebeurt nergens meer! ;)
En 's middags waren daar ineens Ernest en Kirsten. Mijn eerste dagen in Tokyo speelde ik tourgids. Tokyo laten zien is bijna nog leuker dan haar zelf zien. En fijn met die twee, prachtig stel!
























































































Misschien ook wel handig als je als tourgids ook foto's van jezelf met je eigen camera laat maken. Naja, het is hier eigenlijk toch te warm om op foto's te verschijnen.

Enige tegenstrijdigheid over m'n verblijf hier voel ik wel. Het is Japan. Het is niet anders dan het was, maar misschien ben ik anders. Ik trek het gebrek aan spontaniteit slecht. Niet de spontaniteit van mensen die ik ken, maar van mensen op straat, in metro's. Er is geen spontaniteit tot het moment dat je contact legt. En dat vind ik storend. Waarschijnlijk omdat ik wil dat Tokyo een warm bad is en omdat ik wil dat ik niet anders ben. Maar anders ben je in Japan, groot en wit. Maar het doel van het verblijf is duidelijk en het went al.

Dankzij Sachi ben ik ook weer mobiel, dat scheelt. Teveel afspreken is echter niet heel slim, het doel is de studie. Maar donderdag eerst naar Kyoto. Zo!

Geen opmerkingen: