2 augustus 2008

Hoe krijg je een vrouw naar de kroeg?

Sinds ik mijn prachtige kroeg werk ben ik getuige van het wonderbaarlijke verschijnsel van "de gast". Soms komt hij in grote getale, soms niet. Soms komt hij elke dag, soms eens per week of maand. Soms komt hij ineens op vrijdag met al z'n vrienden, soms op zaterdag. De ene avond is het druk, de andere niet. En ik kom erachter dat er vaak geen peil op te trekken is. Waarom besluit de hele goegemeente de op de derde vrijdag in juli dat ze met z'n allen naar mijn kroeg komen, en waarom besluiten ze de volgende week dat en masse niet te doen? Iemand een idee?

Dat ik "de gast" hierboven voornamelijk met "hij" aanduid heeft niets te maken met mijn overtuiging dat het afwisselen van "hij" en "zij" riekt naar overmatige politieke correctheid. Het is simpelweg zo dat in mijn kroeg op de avonden dat men over het algemeen de kroeg in duikt de overgrote meerderheid van de gasten een "hij" is. En gisterenavond waren er ook nog eens erg veel zeer appetijtelijke exemplaren aanwezig die niet heel veel dito vrouwelijke tegenspeelsters vonden. Dit gebeurt vaker. Ondanks al het geklaag over Leidse soep en cactussen in de woestijn, weten de vrouwen de weg naar mijn kroeg met al deze mooie bekende en nieuwe mannen niet te vinden. Niet dat ik dat heel erg vind, voor mij is het immers een leuk uitzicht zo van achter de bar vandaan, maar ik verbaas me er wel over. Mijn kroeg heeft namelijk alles wat vrouwen zo belangrijk zeggen te vinden: een sfeervolle ambiance, rustige muziek zodat er voluit gebabbeld kan worden, en erg veel spiegels. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat de sigaren die zo bij een sociëteit horen en vrouwen wellicht toch wat tegen staan, tegenwoordig ook in de prachtige rookruimte genuttigd dienen te worden.

Het is mij dus een raadsel waarom er niet meer vrouwen naar al die mooie mannen komen kijken op de vrijdag- en zaterdagavond. Dames, zeg het mij dus, waarom besluit u naar een bepaalde kroeg te gaan? Wat zijn de criteria? En heren, hoe verklaart u dit wonderbaarlijke fenomeen?

2 opmerkingen:

machiruda zei

Waarom ik naar een bepaalde kroeg ga? Omdat het er gezellig is, omdat m'n vrienden daar zijn, omdat ik me er op m'n gemak voel, omdat het in de buurt is, omdat er altijd rare mensen rondlopen... etc etc.
Maar misschien ben ik niet de beste persoon om dit te beantwoorden omdat ik blijkbaar een van de weinige vrouwen ben die wel de weg naar jouw kroeg kan vinden!

Fieneke zei

Smaken verschillen, denk ik. Jouw kroeg staat bekend als erg intellectueel en daar moet je van houden. Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo van de spiegels... De buitentuin vind ik overigens heerlijk, maar daar spreek ik niet vaak met onbekende mannen. Meestal doe ik aan barhangen met een bekende en aan de rookruimte moet ik nog even wennen haha.