28 juni 2009

Eigen bloemetjes

In de al maar voortrazende tocht naar volwassenheid (wat op zich al een wonderbaarlijke statement is aangezien ik toch echt de 30 al nader en al jaren ‘volwassen’ dien te zijn), is een tuin een belangrijk stadium. Een tuin vergt onderhoud en vraagt om creativiteit, investeringen en langetermijnvisie. Daarnaast krijg je ook veel terug van een tuin. Zo heb je ‘een buiten’, iets dat veel appartementen ontberen. En hier heeft de mens behoefte aan, althans dat is mijn conclusie na het veelvuldige geklaag van niet-‘een buiten’-bezitters in mijn omgeving. Een tuin verhoogt je woongenot en de waarde van je huis. Voor de wortelangstigen onder ons is het echter wellicht een stap te ver.

Nu wil ik wel een tuin, maar geen mensen boven me. Dus werd het een huis met dakterras. En toen het lente werd, moest er natuurlijk ook wat aan de aankleding van dit dakterras gedaan worden. In het begin bleef het braafjes bij het kopen van plantjes bij de bloemist om de hoek. Toen ik echter met een vriendin bij de Gamma belandde voor een heuse bistro-set, was daar de muur met zaadjes. Zaadjes voor bloemetjes, groenten, planten enzo. Omdat het groeien van pompoenen mij wat ver ging, werden het bloemetjes. Drie zakjes fleurigheid.

Mijn eerste voorzichtige pasjes op tuiniergebied. Hoewel, voorzichtig? Ik volgde de instructies niet en gooide de zaadjes door elkaar in een bak met aarde. De weken erop keek ik vol verwondering naar de groei van de groene blaadjes en steeltjes. Ze werden groter en groter, en al snel bleek het bedje dat ik voor ze gemaakt had te klein. Dan maar over naar een vrij plekje bij de andere planten. Waterkoker en waterkan dienden veelvuldig als gieter. Vrolijk groeiden ze door, maar na twee maanden verschenen pas de knoppen. Deze week kwamen de eerste uit.





























































2 opmerkingen:

Remco zei

Stap 2: neem een hond, Stap 3: neem een man, Stap 4: baar een kind, Stap 5: vraag een scheiding. En zie weldaar, vol gewassen!

Jota zei

Hey, that terrace looks amazing!

Groetjes from sweating hot Spanje!