14 juni 2009

'Golfbreker' of 'Waarom vrouwen niet vissen'

Als je langs de Conradkade het Verversingskanaal affietst tot aan zee en vlak voor het einde de linkeroever kiest, kom je bij een relatief onbekend stukje Scheveningen. Hier liggen twee golfbrekers die de haven beschermen tegen de zee. Domein van prille paartjes zou je verwachten. Maar nee, het is het domein van vissende mannen.

"Waarom vissen vrouwen niet?", vroeg ik de drie broers. "Ik denk dat vrouwen niet rustig kunnen zijn. Ze houden veel te veel van praten. Tien maanden per jaar staan ze voor en na school te praten met andere vrouwen en dat wordt ze nooit teveel" zei de een. "Maar dat is onze bescheiden mening, vraag het gerust ook aan de Duindorpers aan het eind van de pier", zei de ander.

De enige vrouw die aan het eind van de pier te bekennen was wist het niet.

Toen we op de terugweg langs de broers kwamen hadden ze net een grote krab gevangen. "Wil je het nieuwe aas aan de haak doen?", vroeg de een. Mwa. "Wil je de krab even vasthouden?", vroeg de ander. Mwa.

"Nou, daar heb je dan meteen het antwoord op je vraag."










































































1 opmerking:

rudy kaals zei

Heerlijk! Ooit viste ik met de vader van Edmee op een klein bootje in de Oosterschelde. In de buurt van St Annadijk was dat. Het was rond een uur of acht 's avonds. Dood tij. De zon gleedt langzaam naar het westen en het water was een gladde kalme spiegel. Het was een van de mooiste avonden in mijn leven. Ik geloof niet dat ik iets gevangen heb..