22 september 2009

Verademing

'Verademing', een goed woord. Beter dan de synoniemen 'opluchting' en 'verlichting' die Van Dale ervoor geeft. Allerlei dingen kunnen een verademing zijn. Een tijdje terug ontmoette ik een man, die ik een verademing vond. En zo komt het wel vaker voor dat iets of iemand je overkomt, misschien onverwacht, maar welkom verfrissend.

De stadsplanners in mijn wijk die een nieuwe bestemming moesten vinden voor het terrein van de oude vuilverbranderij vlakbij de energiecentrale, zullen wellicht met dezelfde motivatie de naam 'De Verademing' gekozen hebben voor het park dat ze gingen bouwen. Echt toegankelijk werd het park niet, dat het me een jaar gekost heeft er eens te gaan kijken zegt wellicht genoeg over de aantrekkingskracht.

Toen tram 3 vanavond ineens tram 4 werd en ik dus aan de andere kant van De Verademing tram 11 moest nemen, bedacht ik dat ik het stukje naar huis ook wel kon lopen. Over de voor mijn hoge hakken haast onbegaanbare keien vond ik een weg naar boven en eindigde op de galerij waar de bloem geplaatst was die ik ooit in een nabij gelegen atelier schilderde op een tegel.

Een echte verademing werd het niet, zoals anderen al voorspelden. Toch, best een bijzondere plek, zo midden in de stad. En de Conradkade maakte veel goed.































Geen opmerkingen: