20 oktober 2009

No Impact Week Dag 2: Afval

"Dag twee van het experiment, raak geen vuilnisbak aan!" Ai.

Zondag moest ik al mijn afval bewaren. Dus niet het diepe donkere gat van de vuilnisbak in, maar in het zicht. Plastic flesje van het vliegveld, plastic verpakking van een sandwich, plastic verpakking van de croutons, wattenschijfjes, the usual. Veel van de dingen gebruikte ik niet langer dan vijf minuten, behalve de lege tube tandpasta dan. Bizar ook hoeveel plastic er tussen zat. Gft maar even apart in een bak gedaan, wellicht dat ik ergens een compostbak kan vinden, de rooftop farm heeft me geïnspireerd ;)

De opdracht voor dag twee was:
- zorg ervoor dat je geen weggooi-artikelen hoeft te gebruiken (servetten, plastic bekertjes, plastic bestek, zakjes, tasjes etc.). Stop de duurzame varianten hiervan in je tas;
- vermijd alles wat ervoor zorgt dat je afval achterlaat.

Echt bizar hoe moeilijk dit was. Ik schreef gisteren al over de onmogelijkheid van het kopen van niet in plastic verpakte artikelen bij de Ap. Gisteren en vandaag kwam ik er vooral op het werk achter hoeveel afval ik normaal eigenlijk veroorzaak zonder er ook maar bij na te denken: de koekjes (per stuk verpakt) tijdens vergaderingen, het zakje chips uit de automaat om 16uur, de worst (per 3 plakjes verpakt) tijdens de lunch, het plastic soepbakje (als de normale soepkommen op zijn), het plastic bekertje voor water, de papieren servetten, etc. etc.

Extra (plastic) boodschappentas heb ik standaard in mijn tas, maar om elke dag een van de leuke Japanse zakdoeken die ik heb mee te nemen en te gebruiken als servet is lastig. Geen koekjes of chippies eten op het werk, is ook lastig (maar het is gelukt!). Ook de vergaderlunches die ik vaak mag nuttigen blijken off limits. Waar ik dacht dat deze (luxe) broodjes van een cateraar kwamen waar het vlees/kaas van de snijmachine het broodje op ging , vertelde een collega me vandaag dat het beleg hetzelfde is als dat in de kantine, dus per stuk verpakt. Misschien dat een kaassoufflé wel kan?! Lunch meenemen van thuis helpt in elk geval bergen, en het klokhuis van de appel kan weer mee terug naar huis in de broodtrommel voor op de gft-berg... Het kost een beetje moeite, maar dan heb je ook wat, ofzo.

Grootste opmerkelijke puntje van vandaag was dat er in de biologische, organische, duurzame supermarkt Ekoplaza, waar ik was om onverpakte groenten te kopen, verder niets te krijgen is dat niet in plastic verpakt is. Ik had toch echt geitenkaas en kaneelstokjes nodig voor de pompoensoep. En heeft iemand ooit slagroom gezien die niet in zo'n bekertje of pakje verkocht werd? Dus toch gezondigd vandaag. Wellicht compenseert het groente- en fruitpakket dat ik heb besteld dat weer een beetje.... :)

De vriend die vanavond kwam eten is een behoorlijke carnivoor en werkt sinds kort voor een oliebedrijf. Ha, dat beloofde een stevige discussie te worden. Maar hij vond de pompoensoep lekker, en gelukkig was er ook een trouwerij om over te praten (die van hem welteverstaan!). Ook had hij hazelnootgebakjes bij zich, van een banketbakker. Verpakt in karton en papier. Yum!

4 opmerkingen:

marijke zei

Respect voor je No Impact effort! Zo'n groentenpakketje van Odin heb ik nu een jaar of 2, erg leuk, lekker en verantwoord!

Snel© zei

vooruitgang/progress

de scharensliep komt niet meer langs
de melkman komt niet meer langs
de voddenboer, de schillenboer; zij komen niet meer langs
de hondenkar is lang geleden al verboden
een koets is niet langer een gebruiksvoorwerp
wel komt nog, om de zoveel dagen
de vuilniswagen

cheruchan zei

@ Marijke.. Wat een goede early adapter ben jij!

@ Wouter.. Je bent m'n held!

cheruchan zei

Trouwens, de postbode komt ook nog voorbij. Maar ook dat is binnenkort misschien wel afgelopen....