21 oktober 2009

No Impact Week Dag 3: Vervoer

Het thema van gisteren, vervoer, is natuurlijk eigenlijk een thema voor mensen met auto's. Vast een moeilijk thema voor al die NoImpact-Amerikanen met grote, benzine slurpende, SUV's enzo. Niet voor mij, want ik fiets. Fiets naar mijn werk, fiets naar de kroeg, fiets naar het strand, fiets overal heen. Verbranden die calorieën, buns of steel (!), en bergen inspiratie als ik op de fiets zit. Niets dan voordelen. Zelfs dat regenbuitje verwelkom ik lachend!

Maar goed, zoals mijn collegaatje maandag ook al zei, ik ben een mooie. Kom ik zondagochtend terug vliegen uit New York en begin ik zondagmiddag met het No Impact Experiment. Wat las ik ergens? Een intercontinentale vlucht levert evenveel CO2-uitstoot op als een jaartje autorijden? Die greenseat 40 euro extra die ik betaalde voor mijn vlucht, is eigenlijk niet meer dan een aflaat. Net als al die bomen die geplant worden en windmolenparken die gebouwd worden voor de kust van India dat zijn. Wij transporteren onszelf fijn verder zoals we dat altijd deden, en gooien wat geld richting een goed doel. Geweten gesust.

Maar goed, eigenlijk hebben we het in Nederland allemaal best goed op orde, komt vooral door onze fietstraditie. Fietspaden, fietsenstallingen, stoepen, OV-fietsen, bakfietsen... Ja, vooral de bakfiets, doet het tegenwoordig ook internationaal goed. Waar ter wereld kom je een voorstel van een politicus tegen om fietspaden zo breed te maken dat bakfietsen elkaar veilig kunnen passeren?

En ook de rest van het milieuvriendelijke vervoer in het vaderland doet het goed. Mijn collega's complimenteerden vandaag de NS met het op tijd laten rijden van de meeste treinen. Ikzelf zweer bij de trein & tram, want in auto (en bus) kan ik niet lezen... beetje zonde van je tijd dan toch? Toch, ook ik geniet van scheuren over Franse tolwegen, maar niet van Hollandse files. Laatst hoorde ik een commentator zeggen dat files goed zijn voor mensen omdat ze dan tenminste nog die tijd gebruiken om alleen te zijn en wat op het leven te reflecteren. Jeez, zover is het dus al gekomen.

Goed, laat ik maar ophouden, ik kan niet zoveel met dit onderwerp. Het enige verbeterpunt dat ik kan bedenken is het vaker nemen van de trap in plaats van de lift. Heeft iemand andere tips?

2 opmerkingen:

Snel© zei

gebruik je een lampje met batterijtjes of een dynamo?

cheruchan zei

Goed punt. Tijd om m'n dynamo weer eens aan te sluiten op de lampen die er toch ook al zitten ;)