25 oktober 2009

No Impact Week Dag 4-6: Voedsel, Energie, Water

Dag 4: Voedsel
- Stel grenzen aan wat je eet: stop met het eten van vlees, of eet enkel lokaal (in een straal van ... van waar je woont) geproduceerd voedsel, of...
- Ga naar een boerenmarkt, probeer nieuwe recepten uit.

Dag 5: Energie
- Loop rond in je huis en noteer welke spullen energie verbruiken (elektriciteit, batterijen, etc.).
- Bepaal wat je nog wel gaat gebruiken, en wat niet.
- Probeer eens een tijdje met alles uit door te brengen en kijk wat er gebeurt.

Dag 6: Water
- Kijk kritisch naar hoeveel water je gebruikt vanaf het moment dat je je wekker uit drukt.
- Probeer in al die handelingen de hoeveelheid water die je verbruikt te verminderen.

De laatste dagen van het No Impact experiment waren lastiger dan de eerste, vooral omdat elke dag een uitdaging aan de vorige toevoegde. Zo was het stoppen met het kopen van in plastic verpakte spullen op zich niet zo'n probleem. Het hielp zelfs met het niet meer snacken van chips en balisto's op kantoor. Maar toen ik op dag 4 verder moest gaan met het aanpassen van mijn eetgewoonten, werd het lastiger. Vlees eet ik al amper, dus dat telde niet. Dan maar biologisch proberen te kopen, maar zoals gezegd zit dat bij de Ap allemaal in plastic en bij Ekoplaza ook. De biologische markt die blijkbaar elke woensdag op de Hofweg bij het Binnenhof staat miste ik. Dus van lokaal voedsel eten kwam het niet echt. Ik hield het bij mijn bammetjes met pesto, feta en tomaat. En fruit, veel fruit.

Op dag 5 was het de bedoeling kritisch naar mijn energieverbruik te kijken. Maar goed, wat heb je daar voor invloed op als je de hele dag op kantoor zit? Daar hebben alle lichten bewegingssensoren en moet de laptop toch echt de hele dag aan blijven. Pas toen ik 's avonds thuis kwam kon ik iets met het thema van de dag doen. Het witte vriendje bleef gesloten. De lichten bleven uit. Omkleden, tanden poetsen, stukje schrijven (met pen!), boekje lezen &, jaja, naar het toilet, bij kaarslicht. Het was opvallend hoeveel licht er toch nog door mijn zolderramen naar binnen kwam, hoeveel ik nog kon zien. Ik vraag me alleen af of de kaars wel zo duurzaam was.

Dag 6 was gericht op water. Het werd door sommigen op het forum de belangrijkste dag genoemd omdat drinkbaar water de komende decennia steeds schaarser zal gaan worden en we eigenlijk dus zo min mogelijk moeten verspillen. Dat betekent zuinig douchen: kraan aan, even eronder, kraan uit, schoonpoetsen, kraan aan, afspoelen, kraant uit. Niets geen 10 minuten wakker worden onder de pomp. Catherine Keyl had het ooit ergens nog over een emmer in de douche om het eerste veel te koude water op te vangen voor andere doeleinden, maar een emmer past niet in mijn badkamertje. Het betekent ook kraan uit terwijl je je tanden poetsten & handen wassen, zuinig zijn met water tijdens het afwassen, en de wasmachine enkel laten draaien als ie vol zit. Allemaal niet zo moeilijk.

Moeilijker wordt het als je na moet gaan denken over het kopen van producten waarvoor veel water is gebruikt bij het maken. Dat vergt uitzoekwerk, dat kost tijd. Hetzelfde geldt voor het kopen van lokaal geproduceerd voedsel. Als ik mijn gewoonten aan wil passen om meer No Impact te worden, moet ik eigenlijk bereid zijn te investeren. Helaas gaat het niet vanzelf.

3 opmerkingen:

Noortje zei

Wanneer je bezig bent met afval scheiden en het maken van een eigen composthoopje (bijvoorbeeld in een leegstaande bbq op het dakterras), kun je er ook aan denken je excrementen op deze composthoop te gooien. Zul je zien hoe mooi de roosjes er volgend jaar bijstaan!

Vang het excrement op in een papieren zak (gerecycled)
- Leg de zak eerst in je huisje zodat de warmte niet verloren gaat, je hoeft dan minder te stoken.
- Deze truc scheelt ook veel kostbaar water want je hoeft je grote hoop niet door te spoelen.

Veel plezier!

Jammer dat ik dit experiment niet zelf kan toepassen, heb bbq noch dakterras. Jij boft maar!

Thijs zei

Ik heb nog wat verzonnen voor je!
Geinspireerd door een keuringsdienst-van-waarde-achtig programma over cosmetica en zeep en andere soortgelijke middeltjes... Douche zonder zeep! Stop met bodymilk! Neem een natural look aan (make-up technisch en voorzover je dat al niet had..) Geef je lijf de gelegenheid om zelf lekker te ruiken (want dat doet het) en ontlast het milieu van alle giffen die bij onze 'verzorging' komen kijken...

Da's in ieder geval iets minder extreem dan Noortje....

cheruchan zei

@ Noor - ik neem aan dat je me wel komt helpen bij het maken van deze aanpassingen!

@ Thijs - Thanks! Was ik ook al over aan het nadenken, want alle cosmetica komt inderdaad in plastic. Helaas droogde mijn haar uit van die shampoozeep van de LUSH. Maar eens mee aan de slag :)