21 december 2009

Slushy chaos

Vandaag veranderde de Hofstad in een grote slush puppie. De bruine smurrie spatte onder de glibberende autobanden vandaan, tegen de broekspijpen van de brutale fietsers die voor een dagje de rijbaan ook tot hun eigendom verklaard hadden. Door kniehoge smurrie, ontweek ik gevaarlijke gleuven in de ijzige ondergrond, haalde ik trage automobilisten in, en vond ik het fietspad voor een dagje te min. In mijn Lowlands 2008 regenlaarzen fietste ik vanmiddag stoer naar TNT, ondertussen genietend van alle chaos.

Dat we niet goed berekend zijn op dit soort situaties bleek vanochtend al toen de RandstadRail niet reed en de HTM-site down was. Je zou toch zeggen dat ze gisteren de hele dag sneeuw hadden kunnen verschuiven, maar nee. De werkmannen hadden vast ook met hun kinders sneeuwpoppen gerold. Thuiswerken dan maar. Maar alle ambities om medewerkers flexibel te laten werken ten spijt, op deze stroom aan thuiswerkende inloggers was het netwerk toch niet berust. Traagheid troef. Later had een ieder zijn mail gelezen en werkte men braaf aan documentjes op de C-schijf, dus toen ging het wel weer.

Na het middaguur bleek mijn afspraak toch door te gaan, dus op de fiets naar het werk. Dat vereiste concentratie! Spierkracht om het stuur recht te houden! De jongen met wie ik een stukje opfietste de Javastraat af vond het machtig mooi. En ik genoot stiekum mee. Sommigen beantwoordden mijn stralende gezicht met een glimlach. Het ritje naar kantoor was ineens een stuk boeiender dan normaal. Terwijl mijn baas tegen me sprak verruilde ik mijn regenlaarzen en skisokken voor mijn pumps.

Toen ik weer naar huis fietste, ditmaal over de Prinsegracht, verbaasde ik me over de grote hoeveelheid volk op straat. Weer of geen weer, de kerstinkopen moeten toch gedaan. Volle bushaltes, moeie gezichten. Niet iedereen deelde mijn opgetogenheid over deze plotse chaos. De frietboer wilde niet eens meer met me praten toen ik hem vroeg of hij het niet ook zulk geweldig weer vond. Nee, iedereen wil het liefst snel terug naar normaal. Ook de Haagse brandweer. Die negeerden vandaag de sneeuw volledig, hielpen niet mee aan de sneeuwruimerij. In plaats daarvan redden zij een boot uit het water bij de Conradkade.

Geen opmerkingen: