24 december 2009

Stef Bos

Ik ken Stef Bos niet goed, soms komt er een liedje van hem op mijn iPod voorbij. Ooit zag ik hem bij Het Vermoeden, dat geweldige programma dat mensen laat zien die je nooit elders ziet, of tenminste niet op zo'n manier. Vandaag heb ik, na een tip van Aike, al drie keer het concert beluisterd dat hij gaf met het Metropole orkest op 19 december. De NCRV, die 85 jaar bestaat blijkbaar, zond het concert uit in 'In een ander licht'.

Stef Bos liet zich voor de teksten inspireren door 12 Bijbelse figuren: 'Dit is een reis door de Bijbel in 12 liederen. Ik heb geprobeerd 12 personen uit de Bijbel die mij iets vertelden te vangen in een lied en er mensen van te maken van vlees en bloed. Weg van dogma, weg van kerk, weg van godsdienst. 12 mensen van vlees en bloed, in een ander licht.'

Het lied over Maria Magdalena werd gezongen door de Vlaamse zangeres Jackobond, prachtig! Voor het nummer 'Het lied van de Prediker' dat Bos samen met Frank Boeijen zingt, draagt hij een deel van een gedicht van Fernando Pessoa voor:

Ik geloof in de wereld zoals in een bloem,
Omdat ik haar zie. Maar ik denk er niet aan
Want denken, dat is niet begrijpen.
De wereld is niet gemaakt opdat wij erover zouden denken
Denken betekent een oogziekte hebben.

Ik heb geen filosofie: ik heb zintuigen.
Als ik al spreek van de natuur, dan niet omdat ik weet wat zij is,
Maar omdat ik haar liefheb, en daarom juist heb ik haar lief,
Want wie liefheeft weet nooit wat hij liefheeft
Noch waarom hij liefheeft, noch wat liefde is...

Liefhebben is de eeuwige onschuld,
En de enige onschuld is niet denken.

Als je ook maar even de tijd hebt deze kerstdagen, bekijk dan dit concert via Uitzendinggemist of hieronder. Fijne kerst!

Get Microsoft Silverlight

1 opmerking:

Aike zei

Wat leuk dat jij er ook zo van genoten hebt! :) Fijne kerst.