5 mei 2010

Structureert uw gedachten

Ik heb vrienden die werken met plus- en minlijstjes bij het maken van keuzes. Soms probeer ik dat ook wel. Ik heb ook vrienden die zeggen dat dat soort lijstjes onzin zijn, omdat je gevoel allang de balans heeft opgemaakt in dat soort situaties. Of dat, als je het even geeft, je gevoel dat wel zal doen.

Als je toch graag een handvat wilt bij keuzes op het persoonlijke vlak, of bij het analyseren van grotere thema's, is deze mindmap-achtige chart van de Argumentenfabriek wellicht iets. Ze stellen een vraag en brengen per subthema de plussen en de minnen in kaart. Blijkbaar erg geliefd bij clubs die zich bezighouden met complexe issues.

Dat lang niet iedereen het met je verdeling eens zal zijn, blijkt wel uit dit plaatje en bijbehorende reactie op de Volkskrant-website. Klik hier voor de originele en leesbare versie.

2 opmerkingen:

Han zei

Ik ben dol op mindmaps. Dave Pollard ook: http://howtosavetheworld.ca/ en elke keer als ik weer eens op zijn site kom, vraag ik me af of jij daar wel eens komt. Ik verwacht dat het je wel zal aanspreken (gezien de inhoud van je site).

cheruchan zei

Ziet er inderdaad uit als iets wat in mijn Reader thuishoort. Dank!