30 juni 2010

Het idee achter de moestuin

Natuurlijk ben ik niet zomaar met het hele moestuin-project begonnen. Achter de hele praktijk van het rondbanjeren in regenlaarzen met gieters en emmers water, en het kijken naar groeiende plantjes, zit een idee. Intiemer dan voedsel wordt het namelijk haast niet, en ik had geen idee wat het was dat ik allemaal naar binnen werkte. Waar het vandaan kwam, wat het kostte aan grondstoffen (inclusief verpakking), hoe het gemaakt was, waar het aan groeide, wat voor subsidieregelingen erop van toepassing waren, etc. etc.

Daarbij kwam de confrontatie met de volledige afhankelijkheid van voedsel van ver weg. En met het thema veerkracht. We hebben met z'n allen vele basale processen en vaardigheden geoutsourced, en hoewel dat makkelijker en efficiënter is, laat het ons zeer afhankelijk achter. Ik kwam erachter dat ik weinig echt kan. Als je als mens, of als gemeenschap, bepaalde kennis verliest, of onnodig gaat achten, verlies je aan veerkracht.

Het is niet de weg misschien, maar het is een weg en een thematiek die ik het onderzoeken waard vind.

Gezonde Gronden, de club waar ik mijn moestuincursus doe, en het Haags Milieucentrum hebben een rapport over de voedselproblematiek geschreven waarin heel duidelijk wordt verwoord waar het om gaat. "Sluit de voedselkringloop - Op weg naar duurzame regionale voedselproductie- en consumptie op basis van een gezonde bodem" is recentelijk aangeboden aan de lokale Haagse politiek. Aanrader!

Geen opmerkingen: