26 juli 2010

De barman en de bargast

Toen ik nog bij Camino werkte gebeurde het weleens dat een bargast geen drank meer kreeg als het overduidelijk was dat hij, soms zij, teveel gehad had. Het gebeurde ook weleens dat ik een van de eigenaren naar buiten zag lopen de Doelensteeg in om te zien of de bargast wel netjes in de voor hem gebelde taxi stapte.

In de Burcht heb ik dit zelden meegemaakt. Daar teerden we toch wel een beetje op bargasten die te diep in het glaasje keken, en we schonken er nog eentje in als ons dat werd gevraagd.

Tis een beetje de vraag, waar ligt de verantwoordelijkheid? Bij de bargast, of bij de barman? Ik hoorde dat in dit geval de barman een boete kan krijgen als hij de bargast teveel laat drinken, pas op voor de politie. Maar natuurlijk heeft ook de bargast zijn aandeel. Redelijk overzichtelijke verdeling van de taart op dit niveau lijkt me.

Mijn grote vriend No Impact Man vergelijkt deze situatie in zijn laatste blog met BP en de consument. Nu is iedereen boos op BP, zegt hij, maar eigenlijk is BP slechts de barman. Natuurlijk moet de barman zorgen dat hij zijn zaakjes op orde heeft, maar wij zijn met z'n allen bargast. Zo lang wij niet matigen, onze verslaving niet een beetje opgeven, zal de barman er altijd zijn om ons bij te schenken. U vraagt en wij draaien, geen politie te zien in de Doelensteeg.

Worth a read, worth a thought.

1 opmerking:

Anoniem zei

Er zijn anders behoorlijk wat burchtbarmensjes die de zatlapjes vriendelijk doch medogenloos alleen nog van glazen gemeentepils voorzien. :D