12 september 2010

Het hek van de Moerdijk

Afgelopen donderdag nam een collega afscheid. Op het prachtige landgoed Voorlinden in Wassenaar werden in de zaal waar hij 40 jaar gelden de toenmalige interne PTT HiPo-opleiding begon, speeches tot hem gericht. Zijn mooiste jaren bracht hij door in West-Brabant en Zeeland als rayonmanager. In de tijden dat de decentrale regelruimte nog stevig was, betekende die functienaam dat je min of meer zelfstandig ondernemer was. Pure nostalgie voor hen die het huidige besturingsprincipe Beleid Centraal Uitvoering Decentraal (BCUD) liever vandaag dan morgen in de bak met onherstelbare stukken zouden laten verdwijnen. "Als ik dan weer uit Den Haag kwam met een berg instructies, deed ik het hek van de Moerdijk achter me dicht en ging mijn eigen gang."

Het hek van de Moerdijk. Dat ken ik maar al te goed. Grappig idee dat de projectleider met wie ik ook mijn laatste project bij de post doe, jarenlang eindverantwoordelijk was voor de bezorging van de brieven die ik ontving van mijn penvriendinnen.

Gisteren at ik, na een fietstocht door de polders die Hooge en Lage Zwaluwe omringen, een ijsje bij wat wij vroeger 'Ad patat' noemden. Achter de snackbar staat het oude postkantoor van het dorp waar ik ooit mijn eerst Easy Blue rekening opende. Maar de tijden veranderen, en de post die mijn ouders ontvangen komt al lang niet meer via dit gebouwtje.

Een paar weken geleden nodigde een jongen met wie ik vorig jaar SynCity organiseerde me uit om op Open Monumentendag naar de molen in Hooge Zwaluwe te komen. Hij groeide op in 'Hooge', ik in 'Lage' en hoewel we allebei tennisten kenden we elkaar niet. Goede gelegenheid dus om de dorpen met tussenliggende polders weer eens goed te bekijken. Toch mooi hoe je de schoonheid na 10 jaar afwezigheid gaat waarderen.

En voor het eerst, echt, kwam de gedachte in me op dat ik, net als mijn collega, de andere kant van het hek van de Moerdijk misschien niet eens zo gek vind. Over 10 jaar ofzo.






























































































Geen opmerkingen: