16 oktober 2010

Mix-it-up-at-lunch meets WFP

Op mijn allerlaatste dag in dienst bij de Post (toevallig ook de werkdag voor WereldVoedselDag) organiseerde Young TNT een zogenaamde 'Lottery Lunch'. Het gebruikelijke assortiment van de bedrijfskantine bleef even achter slot en grendel. In plaats daarvan kochten mensen bij de ingang een lot. Op welke plek ter wereld je geboren wordt (en wat voor voedsel je vervolgens tot je beschikking hebt) heeft immers veel weg van een loterij.

10% van de TNT-ers die een lootje kochten was even een Canadees, 30% een Egyptenaar en 60% een Mozambikaan. De luxe wrap met salade en soep werd voor elke Canadees door een Young TNT-butler naar de ingedekte tafel gebracht. De rijst met kipstukjes en een beker melk aten de Egyptenaren aan tafels met enkel een placemat. De rode mok met rijst en een glaasje water werd aan kale tafels gegeten. Eigenlijk met de hand, maar een lepel was toegestaan.

Zowaar een heus sociaal experiment dus in de TNT-kantine. Want het eten was niet het enige waar men even aan moest wennen. De Canadezen moesten bij de Canadezen aan tafel, de Egyptenaren bij de Egyptenaren en de Mozambikanen bij de Mozambikanen. De gewoontes werden vandaag op meerdere vlakken doorbroken. Mix-it-up-at-lunch meets WFP. En dat wilde ik niet missen natuurlijk!

Heb je ooit weleens 10 blanke mannen 10 minuten in de rij zien staan voor een kommetje rijst? Heb je die mannen weleens verlekkerd zien kijken naar een bord met Canadese heerlijkheden waar ze zelf niet aan mochten komen? Sommige mensen reageerden prima, anderen afwijzend. "Rijst, dat moet ik niet.", "Wat fijn dat ik er een glaasje water bij krijg.", "Ik ga nog wel even een lootje kopen want ik wil de Canadese maaltijd."

De mooiste reactie kwam van een 'Canadese'. Ze zat te smikkelen van haar wrap met salade toen ik haar vroeg of het lekker was. Lekker was het wel, maar ze voelde zich ook schuldig ten opzichte van haar collega's die even verderop uit de rode WFP-mok rijst zaten te eten.

En dat was precies wat het was. De wereldvoedselproblematiek vertaald naar een begrijpelijk en tastbaar micro-niveau. Geweldig initiatief!

1 opmerking:

Matthijs zei

Wat een fantastisch initiatief!