27 november 2015

Mijn #ClimateMiles Brief aan Mark Rutte


Beste Mark,

In m’n studententijd in Leiden droomde ik zelfs nog weleens over je, maar sinds je premier bent gebeurt dat niet meer.

Het lijkt er soms op dat je niet ziet dat de wereld om je heen verandert, dat er steeds meer mensen zijn die hun leven willen inrichten vanuit WIJ en ZIJN in plaats van vanuit IK en HEBBEN. Mensen die er vanuit hun individuele vrijheid voor kiezen om de verbinding aan met zichzelf, de verbinding met anderen en de verbinding met het systeem van de natuur aan te gaan. Dit klinkt jou als rationele man wellicht wat overmatig zweverig in de oren, maar het komt er gewoon op neer dat deze mensen goed voor zichzelf en hun omgeving zorgen en het belangrijk vinden ook wat over te laten voor mensen elders en toekomstige generaties. Als consument willen ze duurzame keuzes maken en als burger kunnen zij tegen een stootje, stootjes die klimaatverandering hoe dan ook gaat brengen, al was het maar in de vorm van klimaatvluchtelingen. Ze schuiven niets door, maar nemen hun verantwoordelijkheid.

Ik dacht dat jij daarvan hield.

Beste Mark, net als jij vind ik dat elk mens de vrijheid zou moeten hebben zijn pad op eigen wijze te bewandelen. En ik vertel je dit dan ook niet omdat ik vind dat je je moet gaan bemoeien met individuele keuzes van mensen. Ik vertel je dit omdat ik vind dat de regels die onze maatschappij ordenen, de regels die jij als politicus maakt, vaak dat wat mensen echt willen tegenwerken. Ze verleiden ons tot IK en HEBBEN, en brengen onszelf en de Aarde schade toe.

Jij kan die grote systeemzaken aanpakken, jij kan op dat niveau de verandering in gang zetten.

Ik ben blij dat je toch naar de klimaattop gaat, Mark. En ik hoop dat je daar doet wat echt nodig is. Wij doen wat wij kunnen doen, doe jij wat jij kan doen?

Kijk hier voor de brieven van andere Climate Miles wandelaars & hier voor alle Climate Miles filmpjes.

In november loop ik met Urgenda de Climate Miles naar de klimaattop in Parijs om zo aandacht te vragen voor klimaatverandering en een daadkrachtige aanpak daarvan. Via mijn blog en social media doe ik verslag van de tocht. Wil jij mij, maar vooral Urgenda financieel ondersteunen? Sponsor dan 1 of meerdere kilometers van mijn Climate Miles. Kijk op http://bit.ly/RachelleClimateMiles voor alle info!

Geen opmerkingen: