1 december 2015

Terugblik op de #ClimateMiles: Back to normal, in actie!

De vraag naar het gat
Nu ik na een maand op een geweldig mooie en leuke wijze aandacht vragen voor een daadkrachtige aanpak van het klimaatprobleem weer op mijn tweedehands zwart/bruine stoeltje aan mijn tweedehands witte tafel in mijn met 14 andere mensen gedeelde huis op mijn MacBook Air (11 inch, nieuw gekocht) zit te typen, denk ik na over wat iedereen me vraagt de afgelopen dagen: 'Val je niet in een enorm gat nu?'.

Het antwoord op de vraag
Het antwoord is NEE. Want hoe mooi de Climate Miles bubbel ook was, hoe ik ook genoten heb van hoe mensen genoten van mijn routes, hoe ik ook de groei van de gemeenschapszin in de groep heb mogen ervaren en hoe tof het is als je bijna elke avond met je neus op tv bent, ik was eerlijk gezegd erg blij om terug naar huis te gaan. Ik had enorme zin na al die bewustmakerij om me weer te gaan wijden aan het andere aspect van de duurzame transitie. Het DOEN.

Wat waren we nou eigenlijk aan het doen op dat pad naar Parijs?
Ja, want hoewel er heel veel fysieke inspanning bij nodig was, gingen de Climate Miles voor mij toch grotendeels over bewustwording. Een stukje bij mezelf: ik leerde veel over mijn rol in zo'n groep en hoe dat zich tot de rollen van anderen verhoudt, ik leerde over hoe anderen zich tot duurzaamheid verhouden, ik leerde wat nieuwe dingen over de duurzame transitie in verschillende sectoren & ik leerde hoe mijn lichaam eigenlijk verrekte sportief is. Andere deelnemers hebben hun eigen persoonlijke lessen, hoop ik.

Als collectieve inspanning echter, gingen de Climate Miles voor mij over twee vormen van bewustwording bij het bredere publiek.
  • Bewustwording over bestaande oplossingen: Aan de wereld laten zien welke oplossingen er al bestaan voor de duurzame transitie: Alle technologische innovaties zijn er, we hoeven ze enkel te gaan implementeren. Hierbij waren de Urgenda Walkshows en de 'Mijlpalen voor Parijs'-items van NPOgroen onwijs nuttig. 
  • Bewustwording over dat actie op systeemniveau nodig is: Een boodschap naar de wereldleiders, dus ook naar ons eigen kabinet, sturen dat er op hoger niveau schakelaars om moeten worden gezet die de duurzame transitie bevorderen i.p.v. tegenwerken. Denk hierbij aan beleid & regelgeving op het gebied van duurzame energie, duurzame landbouw, circulaire economie, etc. Hierover gingen onze #EarthtoParis-berichten, hierover ging de tekst op mijn rugzak en hierover ging ook mijn Brief van een Wandelaar aan MP Mark Rutte. 
Cirkel van Invloed & Cirkel van Betrokkenheid
En dat brengt me tot Stephen Covey, jawel die van dat boek 'The 7 Habits of Highly Effective People'. Dat leert ons dat je als mens dingen hebt waar je echt invloed op kunt uitoefenen, en dat er dingen zijn waar je je betrokken bij voelt, maar waar je weinig directe invloed op hebt. Volgens Covey is het zaak om niet teveel energie te steken in de Cirkel van Betrokkenheid en je te focussen op het groter maken van je Cirkel van Invloed. 

Mijn rol
Mijn persoonlijke invloed op het duurzame gedrag van anderen en het duurzame beleid van wereldleiders is beperkt. Toch ben ik ervan overtuigd dat het belangrijk is om hier een deel van mijn energie in te steken. Daarom deel ik online over mijn activiteiten, daarom stem ik op een politieke partij die staat voor mijn idealen en daarom liep ik de Climate Miles naar de klimaattop in Parijs.   

Maar ik zie het ook als een valkuil van deze tijd om teveel bezig te zijn met zaken in onze Cirkel van Betrokkenheid, zaken waar we niet direct invloed op hebben. Onze sterk ontwikkelde hoofden kunnen in korte tijd veel van dat soort zaken behapstukken en er een mening over vormen & uiten. De echte uitdaging zit hem wat mij betreft in het daadwerkelijk realiseren van concrete, fysieke verandering, daar waar ik invloed heb. Het realiseren van die verandering gaat veel trager dan mijn hoofd het wil, het lichaam en de bijbehorende fysieke wereld opereren immers in een andere versnelling. 

Geen gat
Je stem laten horen en het concrete doen - het moet allebei. Na lange tijd van het eerste - bij IVN & Groen Dichterbij ter bevordering van de connectie tussen mens & natuur en tijdens de Climate Miles ter bevordering van bewustwording over het hoe van de duurzame transitie, is het nu tijd voor meer aandacht voor het tweede, in de lijn van wat ik deed bij Eetbaar Park. Daarom ervaar ik geen gat op dit moment, maar juist een reikhalzend uitzien naar mijn nieuwe baan als regiocoordinator Rotterdam bij Rechtstreex

Het concrete doen, het concrete bouwen aan de duurzame transitie - benieuwd hoe ik het ervan af ga brengen :)

1 opmerking:

Pauline van der Vorm (@paulinevdvorm) zei

Ha Rachelle!
Wat ben ik er stiekem trots op je te kennen en dat je met Marianne Minnesma de ClimateMiles hebt gelopen! Ik bewonder je om je toewijding je leven in te zetten voor de goede zaak. Ik sprak je een jaar geleden kort in het Gemeentemuseum toen je nog aan het begin stond van de je sabbatical en nu een jaar later schrijf je dat je meer wilt doen om de transitie naar een duurzame wereld mogelijk te maken. Ik volg je graag in dat streven en wens je heel veel succes en plezier op je nieuwe werkplek.